Co to jest zawieszenie pneumatyczne?
Obecnie coraz więcej samochodów produkowanych jest z tzw. zawieszeniem pneumatycznym, zastępującym popularne ostatnio klasyczne sprężyny. Stabilność auta podczas jazdy jest zasługą tego typu amortyzatorów, które są zależne od sprężonego powietrza.
W miejsce sprężyn znajdują się poduszki powietrzne, które są napełniane powietrzem przez kompresor, który przechodzi przez nawilżacz i nadmuchuje poduszki do objętości wymaganej do wypoziomowania samochodu.
Zawieszenie pneumatyczne oferuje ogromną zaletę w podnoszeniu komfortu jazdy i zachowaniu optymalnego prześwitu bez zmian, umożliwiając rytmiczne poruszanie się pojazdu, niezależnie od jego obciążenia. Gdy samochód jest ciężki, jego tył nie opiera się na ziemi, a przód nie unosi się zbyt wysoko; tu pojawia się rola zawieszenia pneumatycznego, kompresor dostarcza wymaganą ilość powietrza do poduszek i auto zostaje wyregulowane.
Zalety zawieszenia pneumatycznego
Istnieje wiele korzyści z wyboru zestawów zawieszenia pneumatycznego do samochodów w porównaniu z tradycyjnymi systemami sprężyn, takich jak:
• Lepsze prowadzenie pojazdu, ponieważ poduszki można regulować do różnych poziomów kompresji.
• Szerszy zakres regulacji obciążenia
• Łatwa personalizacja i modyfikacja zawieszenia.
• Pojazdy można dostosować do różnych poziomów twardości i gładkości, a także wysokości samochodu, w zależności od osobistych preferencji.
• Poprawia żywotność opon.
Na przykład w modelach kombi zawieszenie pneumatyczne to duży komfort. W dzisiejszych czasach coraz więcej samochodów, nawet tych najbardziej ekonomicznych, produkowanych jest z zawieszeniem pneumatycznym, a do samochodów z wyższej półki, takich jak Audi, Mercedes, BMW, Bentley, Jaguar, Porsche, Volkswagen itp., jest to niezbędny dodatek .
Stosowany jest głównie dla wygody podczas podróży lub w samochodach ciężarowych o dużej różnicy między podstawą a maksymalnymi dopuszczalnymi obciążeniami.
Jak regulowane jest zawieszenie pneumatyczne?
Zawiera torbę do przechowywania powietrza, czujnik poziomu nadwozia oraz czujnik temperatury i chłodzenia, sprężarkę z funkcją zatrzymywania wilgoci, skrzynkę zaworów sterujących i zawory elektromagnetyczne. Zadaniem kompresora jest odsysanie powietrza z atmosfery, przepuszczanie go przez odbiornik wilgoci i nadmuchiwanie balonu (poduszki) o objętości 5-10 litrów pod ciśnieniem około 20-23 barów.
Optymalna i równomierna praca pojazdu, niezależnie od obciążenia, to zaleta zawieszenia pneumatycznego poprzez elektroniczną jednostkę sterującą z blokiem zaworowym; Komora powietrzna dostarcza dodatkowe powietrze, aby utrzymać odległość od środka koła za czujnikami do bloku zaworów.
Kontynuacja trwa…