Zimowa kontrola bezpieczeństwa

Zimowa kontrola bezpieczeństwa

Zmiana opon to świetny czas na sprawdzenie układu zawieszenia pneumatycznego

Zimowa kontrola bezpieczeństwa
W miarę zbliżania się świąt Bożego Narodzenia sezon zmienia się z jesieni na zimę. Ponieważ temperatury spadają w sezonie zimowym, potrzebny jest niezawodny samochód, aby zapewnić Tobie i Twojej rodzinie bezpieczeństwo na drogach. Przygotowując się do chłodniejszego klimatu, wielu właścicieli tuż przed nadejściem zimy zabiera swój pojazd do serwisu w celu wymiany opon, sprawdzenia przydatności pojazdu do ruchu drogowego i przygotowania się na zimno i zmieniające się warunki drogowe.
Częstym zadaniem podczas tej kontroli jest zmiana opon z letnich na zimowe, aby zapewnić lepszą przyczepność i stabilność w tym chłodniejszym okresie deszczu i śniegu. Zmiana opon to także świetny czas na sprawdzenie układu zawieszenia pneumatycznego. Przy zdemontowanych kołach można łatwo i wygodnie sprawdzić stan poduszki pneumatyczne i amortyzatorów w ramach rutynowej zimowej kontroli.

Co powinienem sprawdzić?
Ważne jest, aby sprawdzić, czy wszystkie elementy są nadal w dobrym stanie technicznym. Jeśli samochód spadnie w ciągu nocy o więcej niż 2,5 cm lub czasami jest niżej po obu stronach, wymagana jest dalsza kontrola.
Podobnie jak w przypadku wielu elementów pojazdu, pogoda wpływa na osiągi i żywotność części zawieszenia pneumatycznego. Jeżeli podczas przeglądu zimowego zostaną wykryte małe pęknięcia, rozsądna jest wymiana poduszki powietrznej. W niskich temperaturach guma poduszki powietrznej staje się nieco twardsza i mniej elastyczna. Gdy starzejąca się opona zaczyna tworzyć mikropęknięcia, niska temperatura może spowodować przebicie, powodując uszkodzenie samochodu na drodze.
Istniejący wyciek można wykryć, spryskując elementy wodą z mydłem. Jeśli widzisz pojawiające się bąbelki, wiesz, że jest przeciek. Należy jednak pamiętać - nie wszystkie wycieki są łatwe do wykrycia. Nieszczelność może również znajdować się na krawędzi rozwijania poduszki powietrznej, która nie jest widoczna przy normalnej wysokości jazdy. Koniecznie sprawdź również amortyzatory pod kątem wycieków oleju i nadmiernej rdzy.


Sprawdź również stan gumowego przewodu wlotowego sprężarka zawieszenia pneumatycznego. Połączenie niskich temperatur i wibracji może spowodować pęknięcie węża. Takie uszkodzenie powoduje, że sprężarka zamiast czystego przefiltrowanego powietrza zasysa wilgoć i brud. Jeśli nie zostanie to wykryte przez zbyt długi czas, ma to znaczący wpływ na działanie układu zawieszenia pneumatycznego. Zbyt dużo wilgoci w układzie może powodować utlenianie i problemy z blokiem zaworów. Nagromadzona wilgoć może zamarznąć. Wadliwy blok zaworów uniemożliwi wypoziomowanie pojazdu, a na desce rozdzielczej zostanie wyświetlony kod błędu.

Szczególne znaczenie dla bezawaryjnej pracy sprężarki ma również filtr oczyszczający powietrze wlotowe. Zwykle po latach jazdy po zakurzonych drogach filtr ten zaczyna się zapychać i zmniejszać przepływ powietrza, którego sprężarka potrzebuje do prawidłowego działania. Całkowite zablokowanie powoduje śmiertelną awarię sprężarki, która działa, ale nie ma dokąd dostać powietrza, aby zwiększyć ciśnienie w układzie pneumatycznym. Dobrym pomysłem jest profilaktyczna wymiana tego małego, niedrogiego przedmiotu, aby uniknąć ewentualnych uszkodzeń w przyszłości.

Wynik
Skorzystanie z możliwości sprawdzenia elementów zawieszenia pneumatycznego podczas przeglądu zimowego lub wymiany opon przyniesie korzyści właścicielowi samochodu. Przeprowadzając te szybkie kontrole, można zapewnić bezpieczną jazdę i uniknąć (kosztownych) późniejszych uszkodzeń, takich jak przepalona sprężarka. Więc następnym razem, gdy będziesz wymieniać opony, sprawdź elementy zawieszenia pneumatycznego!