W praktyce zawieszenie pneumatyczne jest połączonym elementem, który pracuje w powietrzu i zastępuje tak zwane zawieszenie kolumny MacPhersona. Mówiąc najprościej, są to amortyzatory z wbudowanymi poduszkami powietrznymi, które są nadmuchiwane przez kompresor poduszek powietrznych. Poduszki powietrzne, jako element ogólnego zawieszenia pneumatycznego, mają zdolność wytrzymywania znacznie większej nośności niż sprężyna, co czyni je znacznie bardziej niezawodnymi. Są to balony gumowe, kula wypełniona sprężonym powietrzem, zwykle 6,5-7 bar. Guma poduszek powietrznych jest wielowarstwowa i wystarczająco elastyczna.
Zalety zawieszenia pneumatycznego:
Zawieszenie poduszki powietrznej umożliwia regulację wysokości samochodu w zależności od nawierzchni drogi, na której się znajdujesz.
Poduszki powietrzne zwiększają komfort jazdy, zwłaszcza na nierównym terenie. Jest to główny powód, dla którego coraz więcej samochodów otrzymuje fabrycznie zawieszenie pneumatyczne.
Dzięki zawieszeniu pneumatycznemu nowoczesne samochody są znacznie cichsze i jeżdżą przy znacznie niższych poziomach wibracji. Przyczynia się to zarówno do obniżenia poziomu zmęczenia i dyskomfortu kierowcy, jak i do bardziej komfortowej podróży pasażerów.
Zawieszenie pneumatyczne prowadzi do niższych poziomów wibracji nadwozia, co z kolei prowadzi do mniejszego obciążenia i zużycia opon.
Konserwacja poszczególnych elementów zawieszenia pneumatycznego
Jednak pod wpływem wielu czynników poduszki powietrzne z czasem ulegają zużyciu. W zależności od regionu i stanu nawierzchni, po których jeździsz najczęściej, gumowe elementy poduszek powietrznych są najbardziej podatne na starzenie, ale także na przedwczesne zużycie z powodu gromadzenia się brudu, piasku i soli w warunkach zimowych. Z biegiem czasu takie nakładki tworzą szorstką i ścierną powierzchnię, która stopniowo niszczy gumowy materiał poduszek powietrznych, co pogłębia problem, zwłaszcza podczas ruchu, gdy poduszki powietrzne są w ruchu. Mikropęknięcia otwierają się i zamykają częściej, a straty powietrza są znacznie większe i niemożliwe staje się zrekompensowanie sprężarki powietrza. Nie musisz czekać, aż wybuchną, aby udać się na stację paliw. Zaniedbany serwis, długotrwała jazda samochodem, który ma wyciek powietrza z poduszek powietrznych, jest warunkiem większego uszkodzenia zawieszenia pneumatycznego. Przy ciągłym dopływie powietrza z kompresora zawieszenia pneumatycznego i jego nadmiernej pracy, kwestią czasu jest jedynie zmiana na posiadanie nie tylko poduszki powietrznej, ale również kompresora i przekaźnika.
Konserwacja zawieszenia pneumatycznego
Terminowa diagnoza jest obowiązkowa. Eksperci zalecają, aby jak tylko zauważysz różnicę w poziomie auta, pomimo dokonanych ustawień, jak najszybciej udaj się do autoryzowanego serwisu. Tam profesjonaliści zajmą się Twoim samochodem. Warsztaty te dysponują niezbędnym nowoczesnym sprzętem i dobrze wyszkolonym personelem, aby poradzić sobie z problemem. W przypadku problemu z zawieszeniem pneumatycznym NIE zaleca się wymiany części na używane, pochodzące z recyklingu lub niejasne. Naprawa ze złej jakości częściami zamiennymi będzie dość słona. Może to spowodować znacznie większe uszkodzenia podwozia Twojego samochodu. Wbrew powszechnemu przekonaniu, konserwacja i serwisowanie zawieszenia pneumatycznego jest ostatnio tańsze, ponieważ na rynku jest już wiele zupełnie nowych części - części zamiennych, które często są znacznie tańsze niż oryginalne, a nie gorszej jakości. W sklepie internetowym AEROPIK jesteśmy do dyspozycji naszych klientów, którzy szukają wysokiej jakości, certyfikowanych i niezawodnych części zamiennych i OEM w przystępnych cenach. Nasz sklep internetowy oferuje duży wybór marek, rodzajów i cen importowanych części zamiennych z całego świata, a nasz zespół doświadczonych profesjonalistów jest tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania.