Zawieszenie pneumatyczne blok zaworowy to mały, ale ważny element układu zawieszenia pneumatycznego. Dlatego nie należy jej zaniedbywać w diagnozowaniu ewentualnych problemów systemowych. Objawy, które wydają się wskazywać na wyciek powietrza przez poduszkę powietrzną, mogą również stanowić problem w bloku zaworów. Zacznijmy od wyjaśnienia ogólnej funkcji części przed głębszym nurkowaniem.
Zawieszenie pneumatyczne blok zaworowy - zasada działania
Blok zaworowy dba o dystrybucję sprężonego powietrza. Blok zaworowy do 4-kątowego układu zawieszenia pneumatycznego ze zbiornikiem ciśnieniowym zawiera łącznie 6 przyłączy powietrza: jedno do sprężarki powietrza, cztery do poduszek powietrznych i jedno do zbiornika ciśnieniowego. Aby uniknąć błędów podczas instalacji nowego bloku zaworowego, wszystkie połączenia są oznaczone kolorami.
Sześć elektrozaworów wewnątrz bloku zaworowego jest uruchamianych przez ECU (elektroniczna jednostka sterująca). Powszechnym błędnym przekonaniem jest to, że poduszki powietrzne są zawsze zasilane bezpośrednio przez aktywację sprężarki poduszek powietrznych. W większości przypadków poduszki powietrzne są napełniane przez zbiornik ciśnieniowy. Kompresor poduszek powietrznych spręża powietrze w zbiorniku do 15-16 barów. To sprężone powietrze w zbiorniku służy do kontrolowanego wzrostu ciśnienia i jako bufor. Ogólnym celem jest jak najefektywniejsze wykorzystanie sprężonego powietrza, tak aby sprężarka działała jak najmniej. Zapobiega to przegrzaniu i utrzymuje niskie zużycie energii.
Zawieszenie pneumatyczne blok zaworowy - objawy usterki i diagnoza
Z biegiem czasu zawory elektromagnetyczne w bloku zaworów mogą stać się lepkie lub zablokowane przez małe cząsteczki, które krążą w systemie podczas pracy. Na przykład, gdy stara sprężarka ulegnie awarii, blok zaworowy również może ulec uszkodzeniu. Z powodu przegrzania małe cząsteczki metalu mogą zablokować zawory elektromagnetyczne i zakłócić dystrybucję powietrza. Objaw: Pojazd jest niżej niż jedna lub więcej stron. Ten objaw może również wystąpić w przypadku nieszczelności poduszki powietrznej. Na szczęście prawdziwą przyczynę można łatwo zidentyfikować, zmieniając położenie odpowiedniego kanału powietrznego w bloku zaworowym. Jeśli problem tkwi w bloku zaworowym, auto spadnie na drugą stronę. Jeśli problem pozostaje po tej samej stronie, w rzeczywistości jest to przeciek powietrza przez poduszkę powietrzną.
Blok zaworowy bierze również udział w uwalnianiu nadmiernego ciśnienia powietrza. W razie potrzeby zawór elektromagnetyczny sprężarki powietrza otwiera się, aby uwolnić ciśnienie. Tak więc w przypadku, gdy pojazd pozostaje „zablokowany” na określonej wysokości jazdy, najpierw sprawdź działanie danego zaworu nadmiarowego sprężarki przed zdiagnozowaniem wadliwego bloku zaworów.
Jeśli sprężarka powietrza już nie działa, typowym podejrzanym jest często sama sprężarka lub uszkodzony przekaźnik. Ale to może być tylko blok zaworowy. Czujnik ciśnienia zawieszenia pneumatycznego znajduje się wewnątrz bloku zaworów, a nie w sprężarce. Jeśli ten czujnik nie działa prawidłowo, sygnał aktywacji sprężarki pozostaje wyłączony i ciśnienie nie jest już akumulowane.
Jeśli odwadniacz nie jest już w stanie utrzymać wilgoci z dala od systemu, blok zaworów może korodować wewnętrznie. Dodatkowo, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera stopni Celsjusza, wilgoć wewnątrz bloku zaworów, jak i w sprężarce może zamarznąć, powodując ich przestanie działać.
Ostatnią rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że zwykle linia napowietrzna od sprężarki powietrza do bloku zaworów jest rozprężana, jeśli sprężarka nie pracuje. Odbywa się to tak, aby sprężarka mogła się łatwo uruchomić. Jeżeli z jednego z powyższych powodów ta linia napowietrzna pozostaje pod ciśnieniem, przy każdym uruchomieniu sprężarki gromadzi się znacznie więcej ciepła. Może to spowodować spalenie sprężarki. Choć niewielki, ten ważny element układu zawieszenia pneumatycznego zasługuje na uwagę - zwłaszcza po wymianie kompresora.