Przydatne wskazówki i subtelności

Przydatne wskazówki i subtelności

Przydatne wskazówki i subtelności dotyczące prawidłowego montażu części zawieszenia pneumatycznego

Jako specjaliści od zawieszenia pneumatycznego, w firmie Aeropic dokładamy wszelkich starań, aby wszyscy instalatorzy byli dobrze poinformowani i pewni siebie podczas wykonywania napraw zawieszenia pneumatycznego samochodów. Ten artykuł zawiera cenne wskazówki i porady dotyczące możliwych przeszkód, które możesz napotkać podczas instalacji.

Poduszki powietrzne
Podczas instalowania poduszki powietrznej należy zawsze dokładnie sprawdzić, czy dolna podstawa jest zamontowana/zaciśnięta na swoim miejscu. W przeciwnym razie może się zepsuć lub poduszka powietrzna może się przesunąć.

Upewnij się, że rura powietrza dolotowego jest prawidłowo ustawiona i skierowana. Niewłaściwa instalacja może prowadzić do dodatkowych komplikacji między poduszką powietrzną a elementami podwozia.

 

Pod żadnym pozorem nie rozciągaj długości poduszki o milimetr przed lub podczas instalacji. Zawsze napompuj poduszkę powietrzną, gdy pojazd stoi na ziemi, ale nadal jest utrzymywany przez podnośnik. Nigdy nie umieszczaj pojazdu całym ciężarem na nienadmuchanej poduszce powietrznej! Ignorując powyższe, ciężar pojazdu rozkłada się nierównomiernie. Dlatego poduszka powietrzna może się wygiąć podczas napełniania.

 

 

 

Naprężenie na nim może być tak duże, że prowadzi do usunięcia gumowej tulei z pierścienia zaciskowego.

 

Pamiętaj, że po ostatecznym napełnieniu poduszki, kolejne 20-30 minut są dla niej wyjątkowo ryzykowne. W tym czasie absolutnie niedopuszczalne jest dalsze podnoszenie podnośnika, aby nowo napełniona poduszka powietrzna się nie rozwinęła/wydłużyła. Ten czas jest potrzebny, by znalazła się we właściwej pozycji. W tym czasie samochód nie może w ogóle być lokalny i musi pozostawać w spoczynku.

 

 

 

 

 

 

 

Wymieniając poduszkę powietrzną, zawsze upewnij się, że dokładnie sprawdziłeś amortyzator. Należy pamiętać, że uszkodzony amortyzator może również odpowiadać za amortyzację poduszki powietrznej. Gdy siła tłumienia amortyzatora nie jest już wystarczająca, poduszka powietrzna musi amortyzować więcej wstrząsów i więcej ruchów, co prowadzi do wielokrotnego przeciążenia termicznego, co skraca jego żywotność i może prowadzić do pękania elementów gumowych lub złamania dolnej lub górnej podstawy .

 

 

Armatura
Podczas montażu kanału powietrza do poduszki powietrznej lub amortyzatora nie jest konieczne zbyt mocne dokręcanie złączki. Producenci zalecają dokręcanie złączki maksymalnie do 2 Nm. Gdy używany jest coraz większy moment obrotowy, może to uszkodzić gwint śruby, co spowoduje ucieczkę powietrza z poduszki powietrznej. Nawet mały wyciek może z czasem przeciążyć sprężarkę. Po instalacji należy zawsze sprawdzić, czy nie ma przecieków powietrza i pęcherzyków powietrza.

Po zamontowaniu amortyzatorów wraz z przewodami elektrycznymi należy sprawdzić prawidłowe ułożenie złączy. Niewłaściwa instalacja lub luźne złącza mogą generować kody błędów.

Ostrożnie dokręć górne śruby amortyzatora do korpusu. Generalnie producenci nie zalecają używania do tego narzędzi pneumatycznych. Nadmierne dokręcenie śrub może spowodować uszkodzenie ich gwintów, a nawet ich złamanie.

 

Sprężarka poduszek powietrznych

Spalenie lub przeciążenie kompresora poduszek powietrznych jest często następstwem uszkodzenia, dlatego bardzo ważne jest sprawdzenie układu zawieszenia pneumatycznego pod kątem wycieków powietrza. Zwykle łatwo jest stwierdzić, czy sprężarka została uszkodzona z powodu oparzeń/przeciążeń, ponieważ pachnie spaleniem, etykiety na sprężarce pożółkły z powodu wysokiej temperatury, a często również części niemetalowe są częściowo stopione. W takim przypadku nie należy po prostu wymieniać go na nowy kompresor poduszek powietrznych, ale trzeba znaleźć główną przyczynę jego przeciążenia. W przeciwnym razie nowa sprężarka prawdopodobnie również ulegnie uszkodzeniu w krótkim czasie.

 

Podczas wymiany sprężarki poduszki powietrznej należy zawsze wymienić przekaźnik i sprawdzić lub wymienić filtr powietrza. Sprężarka jest włączana i wyłączana przez przekaźnik sterowany przez elektroniczną jednostkę sterującą (ECU). Przekaźnik może się zakleić, co prowadzi do ciągłej pracy sprężarki. Doprowadzi to w końcu do jego przeciążenia i spalenia. Świeże powietrze dostaje się do kompresora poduszki powietrznej i przechodzi przez filtr powietrza. Jeśli stara sprężarka jest uszkodzona z powodu wody i/lub brudu wewnątrz, prawdopodobnie filtr powietrza jest brudny. Jeśli w tym przypadku zostanie wymieniony tylko nowy kompresor, będzie on również pracował z istniejącą wodą, wilgocią i zanieczyszczeniami.

 

Po wymianie sprężarki należy zawsze sprawdzić stan wlotów i wszystkich węże kotłowe. Wąż ssący jest gumowy i może wyschnąć i stać się porowaty, powodując wyciek i/lub odłączenie się od sprężarki. W obu sytuacjach powoduje to dostanie się wody, wilgoci i brudu do sprężarki, co w konsekwencji spowoduje jej uszkodzenie. Zawsze sprawdzaj integralność i przepuszczalność węży gumowych i wymieniaj je na nowe filtry powietrza. Sprawdź również niezawodność połączenia między gumowym wężem a sprężarką. Należy sprawdzić okablowanie sprężarki pod kątem uszkodzonych lub pękniętych przewodów. Sprężarka może wibrować podczas pracy, co prowadzi do zużycia przewodów. Same drgania z czasem narastają, zarówno ze względu na stopniowe zużywanie się sprężarki, jak i twardnienie gumowych podkładek na jej zawieszeniu. Przy wymianie kompresora poduszek powietrznych zaleca się również wymianę nowych podkładek sprężynujących.